יום חמישי, 17 ביולי 2014

Yu-Gi-Oh (Duel Monsters): Trading/ Official Card Game- Review

בואו נתחיל מסיפור קטן. פעם היה מוכר דאנגו כושל בשם טאקאהאשי קאזוקי (Takahashi Kazuki). טאקאהאשי שלנו מאז ומתמיד אהב משחקי RPG ושאר משחקי לוח. לכן, הוא יצר מנגה על זה שנקראה "יוגיאו" שזה בתרגום פשוט "מלך המשחקים". בהתחלה המנגה הציגה משחקים רבים, אך מאוחר יותר הציגה את המשחק "דואל מונסטרס", שבתחילת המנגה נקרא ללא שום בושה בתור "Magic and Wizards", רפרנס ברור למשחק המצליח "מג'יק" שעליו הוא בוסס. בהתחלה טאקאהאשי באמת לא ידע מה הוא רצה מעצמו, ושינה בין כל פאנל ופאנל את החוקים של המשחק, ממש הביא משחק מחורטט מהאצבע ללא שום הגיון. אבל אז, יום אחד, חברת Konami, שידועה על שם כמה משחקי וידיאו, בניהם Metal Gear Solid או Castlevania, החליטה לפנק את טאקאהאשי ולהוציא משחק רשמי של משחק הקלפים שהוצג במנגה. התוצאה היא כזאת: המשחק זוכה להצלחה, ולאט לאט הופך למשחק הקלפי החלפות הנמכר ביפן, ובעולם כולו, עקף גם את מג'יק שעליו הוא התבסס. טאקאהאשי נעשה להיות עשיר וחוזר להיות מוכר דאנגו ומרוויח כסף מהצד מתמלוגים אינסופיים. טוב, מי יודע אם טאקאהאשי באמת היה מוכר דאנגו, אבל הוא בטח חי בכיף שלו עם הכסף הרב שעשה מתמלוגים. למעשה, טאקאהאשי כמעט ולא יצר את המצב של איך שהמשחק נראה כיום, אלא רק בנה דברים מאוד בסיסיים, וממש כלום מהפיתוח האינסופי של המשחק שקיים היום.

עד כמה המשחק בנוי טוב למעשה? ולמה קיבלנו את הזוועה הזאת שנקראת הומו סאמה בעקבות האנימה של יוגיאו פייב דיז?! כל זה בביקורת! (טוב בעצם שכחו מהומו סאמה...)





~החוקים~
אני אתחיל להסביר את החוקים לאלו שלא יודעים דבר על המשחק. אז המשחק מתנהל שחקן  מול שחקן. לכל שחקן יש חפיסה אותה בנה מראש, שמורכבת בין 40 ל60 קלפים (בטווח הזה, עפ בחירת השחקן). לכל שחקן יש מספר נקודות חיים שנקבע מראש (המקובל זה 8000, אם כי ניתן לשחק בכל מספר כאשר זה מתואם מראש). המטרה של המשחק זה להוריד את נקודות החיים של היריב ל0, ובכך ניצחון יתקבל (אם כי  קיימות דרכים נוספות לנצח, אדבר על זה מאוחר יותר). כל שחקן מתחיל את המשחק עם חמישה קלפים בידו. הזירה מחולקת לאזורים. לכל שחקן יש 5 אזורים לשימוש בקלפי "מפלצות", ו5 אזורים לשימוש בקלפי "קסם" ו"מלכודת" (5 ביחד לקסם ומלכודת). כמו גם, קיים אזור לחפיסה של השחקן, אזור לחפיסת האקסטרה של השחקן, אזור לבית הקברות- מקום שבו קלפים ששימושם מסתיים, אזור ה"מחוץ למשחק" (Banish Zone). בנוסף, קיים אזור לקלפי קסם שנקראים קלפי שדה. אם זה לא הספיק, לאחרונה נוספו שני אזורים לקלפים חדשים, הנקראים "פאנדלום", הם עדיין לא קיימים בגרסא האנגלית של המשחק.



כל תור של כל שחקן מחולק לקטעים מסוימים. שלב השליפה (Draw Phase), בו השחקן ישלוף קלף אחד לידו. שלב ההמתנה (Standby Phase)  שמגיע לאחר מכן, זהו מצב מעבר בין  מצב "השלב הראשי 1" (Main Phase 1)  למצב השליפה, שבו קורים אפקטים מסוימים של קלפים. שלב הראשי 1, זהו המצב שבו שחקן יכול לזמן מפלצות בהתאם לתנאי המפורט והספיציפי, וכך גם קסמים. לאחר מכן מגיע "שלב הקרב" (Battle Phase) שבו ניתן לתקוף את היריב, ולאחריו "השלב הראשי 2" ואז סיום התור.

קלפי מפלצות הם השימוש העיקרי להורדת נזק (אם כי ישנן חפיסות שמפלצות הן לא הדרך לנצח בהן). למפלצות ישנם שני מצבים, התקפה והגנה. לכל מפלצת יש סכום מסוים של נקודות בסטאטים האלה. כאשר מפלצת במצב התקפה, היא יכולה לתקוף מפלצות של היריב (ובמידה ואין לו, הן יכולות לעשות נזק ישיר לנקודות החיים). כאשר מפלצת במצב התקפה נלחמת במפלצת במצב התקפה, יירד נזק לשחקן עם המפלצת עם הפחות נקודות, נזק לנקודות החיים בסך ההפרש שלהן. במידה ומפלצת נלחמת במפלצת במצב הגנה, לא יירדו לשחק עם המפלצת במצב הגנה נקודות חיים. אם כי יכולות לרדת נקודות חיים במידה ומפלצת תקפה מפלצת במצב הגנה שיש לה יותר הגנה מסך ההתקפה שלה.

קיימים סוגי קלפים רבים כפי שתוכלו לראות כאן:


שורה ראשונה משמאל לימין: מפלצת נורמל, מפלצת אפקט, מפלצת מיזוג, מפלצת ריטואל, מפלצת סינכרו.
שורה שנייה משמאל לימין: מפלצת אקסיד, מפלצת פאנדלום (נורמל), מפלצת פאנדלום (אפקט), קסם, מלכודת

לכל אחד מהקלפים האלה, קיימים תת סוגים רבים, ועם המאפיינים שלהם, מומלץ שקצת תקראו על זה בעצמכם, כי אם אסביר על כל זה כאן, ובכללי על כל אינספור החוקים של המשחק, הביקורת הזאת לא תיגמר אף פעם. זו בכללי אחת הבעיות הכי גדולות של המשחק (ואל תדאגו, יש לו עוד בעיות קשות אם זה לא מספק אתכם), רק בכלל כדי להיכנס למשחק, צריכים ללמוד שעות על גבי שעות חוקים על גבי חוקים ואינספור פרטים. כאלה  שנכנסו למשחק בשלב מוקדם שלו, לאט לאט פשוט נחשפו לכל תוספות החוקים והם לא נדרשו ללמוד כמות מאסיבית של חוקים, אלא דברים נורא נורא בסיסיים. מהחוקים שכתבתי כאן קודם, יש פשוט אינסוף חוקים קטנים שפשוט צריך ללמוד ולדעת. מי כבר ידע שכאשר שמפלצות עם 0 התקפה שנלחמות זו בזו הן לא נהרסות? זה תת חוק שפשוט איכשהו צריך לדעת אותו. ואם זה לא מספיק, קיימים תת חוקים לגבי אפקטים של קלפים, וכאלו שנורא ספיציפיים, שפשוט איכשהו צריך לדעת. מאיפה תדעו לעזאזל? מי יודע. הרבה שחקנים פשוט לא מודעים לחוקים האלה, לא רק חדשים, אלא גם כאלה שנמצאים הרבה זמן בקהילת המשחק, עדיין עם פערים מסוימים.

כדי להבין יותר טוב על מה אני מדבר, צפו בסרטון הזה:


~ "עגדדגד נמאס לי לקרוא אפקטים זה יותר מידי ארוך!" ~
בעיה מאוד ברורה ביוגיאו, זה כמות הטקסט שיש לקרוא כאשר נתקלים בקלף חדש. כאשר המשחק רק התחיל, הבעיה הזאת לא הייתה ממש קיימת שכן אפקטים של קלפים הסתכמו ב"זמן מפלצת מבית הקברות" וכ'ו. אפקטים נורא קצרים ובסיסיים. אבל ככל שהמשחק התקדם, כמות  הטקסט שיש בקלפים נעשתה לגדולה באופן מחריד למדיי. יותר מידי טקסט לקרוא בעקבות אפקטים נורא נורא מפורטים. התוצאה הזה, שכדי לבנות דק חדש מקלפים חדשים שהשחקן מעוניין ללמוד אותם, זה הופך לסיוט. נניח שיש לו 60 קלפים לקרוא, שמתוכם הוא יבחר מה יכניס לחפיסתו. ונניח שבממוצע כל קלף לוקח חצי דקה. התוצאה הזה לקרוא 30 דקות קלפים רק כדי  לדעת את האפקט שלהם. זמן כזה הוא בהחלט רב, וזה כמובן עוד בלי השיקולים ולהבין את החפיסה. המצב עוד יותר גרוע כאשר נתקלים בקלף חדש באמצע קרב. גם כמובן, שאם מסתכלים על זה בקלף אמיתי פיזי, הטקסט קטן במיוחד וזה סיוט לקרוא אותו.


~דע את חפיסתך~
אז החלטתי סופסוף לבנות חפיסה משלי. עכשיו הגיע הזמן לחשוב בכלל איך היא תעבוד יחד עם האפקטים שמתייחסים אחד לאחר. רק חבל שבעקבות שינויי שמות וכדומה, בכמה מקרים לא ניתן אפילו לדעת שיש אפקטים שמתייחסים לקלף שלי, או ההפך, שאחשוב שאפקט מסוים כן יתייחס לקלף שבידי, שלמעשה הוא לא. שינווי שמות זה דבר נפוץ, אך זה די בעייתי שהם פוגעים ביכולת שלנו כשחקנים. בואו ניקח לדוגמא את המפלצת הקלאסית, Summoned Skull. ביפנית, השם שלה נקרא Demon, ועל כן היא חלק ממשפחת הArchfiend שביפן נקראת "דימון". התוצאה הזה זה שבאנגלית, נמחק מאיתנו הידע שקלפים שמתייחסים למפלצות "ארצ'פיינד" ייתחסו לסמונד סקאל.

גם במקרה ההפוך יש מצב  כזה. נחשוב שקלפים מסוימים כן מתייחסים לקלפים שיש בידנו, שבעצם הם לא. בואו ניקח את הקלף Oscillo Hero, המילה "הירו" נמצאת בשמו, הוא בטח חלק מהמשפחה הזאת כמו אלמנטל הירו, דסטיני הירו, אויל הירו וכ'ו. נכון? האמת שהוא לא. קלפים שמתייחסים למשפחה הזאת לא יתייחסו אליו. הסיבה לזה נובעת בגלל שביפנית, קלפי אלמנטל הירו וכ'ו, נרשמים בשמם באנגלית יחד עם היפנית. באנגלית הכל אנגלית אז המצב התחרבש למדיי. כדי לתקן את התופעה הזאת, אפקטים באנגלית שיש בעיה בהם בגלל שינווי השם של קלף מסוים רושמים מצב כזה, לדוגמא במקרה של ""Unifrog. "במידה והינך שולט במפלצת Frog חוץ מFrog the Jam...".



טוב אז בניתי את החפיסה שלי, תכננתי אותה היטב (אחרי לקרוא שלושים-ארבעים דקות טקסטים), התאמתי מספיק מפלצות חזקות שאוכל להסתמך עליהן בתור קלפי "אס", או הכנתי איזשהו ביסוס מיוחד בחפיסה כמו נעילת היריב בצורה שלא יוכל לעשות לי דבר ואוריד לו נזק בצורה איטית וכואבת, השמדת הדק שלו, או ניצחון בדרך מיוחדת כמו Final Countdown. ניגשתי לקרב ו... הפסדתי. איך זה קרה? אני שיחקתי בדיוק כמו שצריך, הדק היה בנוי טוב. התאמתי את כל מה שצריך. אני באמת לא חושב שיש בעיה בדק שלי. מה קרה פה?
טוב אחד הדברים שקורים במצבים כאלה הוא שליפה גרועה, ועוד אחת יותר טובה שיש ליריב שלך. מצב שבו אתה עשית הכל בסדר, שיחקת הכי טוב שאפשר, רק היריב קיבל את מה  שהוא צריך בזמן הנכון, ואתה לא. ואז ניסית קרב נוסף, וקיבלת את כל הקלפים שהיית צריך, ובכל זאת הפסדת. למה זה?

טוב, הסיבה לזה, זה שביוגיאו למעשה אין "טיירים" של חפיסות. יש כמה חפיסות בודדות ששולטות במשחק בזמן הנתון, ואז יוצאות חפיסות חדשות, או קלפים ספיציפים שהופכים חפיסות ישנות לחזקות באופן פתאומי. כן יש רשימת באנים של קלפים שמשתנה כל כמה זמן. הרשימה הזאת מדרגת קלפים ע"פ צורה כזאת. אסור לשימוש באופן מוחלט, מותר לשימוש עותק אחד מהקלף, שניים, ומרבית הקלפים שהם כל הנותרים, מותרים לשלוש פעמים בדק. אז כן, יש קלפים שאסורר להשתמש בהם. אבל זה לא מספיק, הרשימה הזאת מתעדכנת בטווח זמן רחוק מידי. וגם אז, יש קלפים שבבירור אם ישוחקו נגד אחרים הם לא יהוו להם אתגר. נסו לדוגמא להשתמש בחפיסת Junk נגד חפיסת Lightsworn. במרבית המשחקים בניהם, לייטסורן יחסלו טוטאלית אותם. התוצאה זה שהמשחק נעשה לשבור למדיי.


~המשחק מתפתח~
יוגיאו הוא משחק שמתפתח באופן קסום למדיי. על אף שיש כל-כך הרבה ללמוד בו, יש גם כל-כך הרבה להכיל בו. אם בתחילת המשחק הקומבו קלפים הכי טוב שהיה אפשר לעשות הוא: להשתמש ב Graceful Charity, לזרוק מהאפקט שלו את Dark Magician ואז לזמן אותו מהקבר עם Monster Reborn היום המצב הרבה מעבר לזה. ואני לא הולך לתת דוגמא לזה כי זה הולך להיות ארוך למדיי.

כתוצאה מכך המשחק עשיר במיוחד בגיוון שלו. גם בעקבות זה, נוצרו Duel Puzzles, חידות דואל שנותנות לך מצב מסוים בזירה, עם נקודות חיים מתוכננות מראש לחידה, וקלפים מתוכננים לך וליריב, והמטרה? למצוא דרך לנצח את היריב שלכם עם הקלפים האלה, תוך תור אחד. החידות האלו כיפיות במיוחד ובהחלט מחזקות את החשיבה.



~השוק הלא שחור של יד שנייה~
במידה והחלטתם לשחק במשחק בקלפים אמיתיים, צפווים לכם אתגרים קשים במיוחד לבנות דק מצליח. מעבר לעובדה שצריך לתכנן הרבה מראש, להשיג את הקלפים זה הולך להיות בעיה, קשה. נדיריות של קלפים בבוסטרים הם דבר שעולה הרבה הרבה כסף כדי לפגוע בקלף הנכון. מי שמרוויחים מזה, זה האנשים בשוק ביד שנייה, שקונים לעצמם כמה בוסטרים, ואז מוכרים קלף בודד באתרים כמו אמאזון או איביי במחירים די גבוהים, במידה ומישהו רוצה  להשיג את הקלף הספיציפי הזה.



~אז איך לשחק?~
טוב במידה ואתם רוצים לשחק עם קלפים אמיתיים, כדאי שתמצאו קהילה מספיק גדולה שתוכלו להיפגש איתה שמשחקים ככה. אבל במידה ואתם רוצים לשחק אונליין, יש כמה דרכים. בחנות הפס3 (ונדמה לי שגם האקסבוקס 360) קיים משחק יוגיאו לקנייה שמכיל את מרבית הקלפים עד סוף הדור של יוגיאו זאל. הוא עולה כ10 דולרים, רק ראוי לציין שמרבית הקלפים בו הם DLC וה10 דולא האלו הם בעצם לא 10 דולר לכל הקלפים שבמשחק. גם לא מזמן יצא באירופה (ובעתיד גם באמריקה) המשחק YuGiOh Zexal World Duel Carnival ל3DS.

אך ממה שראיתי, התוכנה הכי טובה בשוק לשחק היא YGOPRO שמכילה כמעט כל קלף שיצא אי פעם+ מוד לקלפי אנימה, ולריידינג דואל, והיא מתעדכנת מידי פעם עם קלפים חדשים. אני, ניב, סבי כבר משחקים בתוכנה הזאת, אז אתם מוזמנים להצטרף אלינו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה