יום ראשון, 23 בנובמבר 2014

Tales of Xillia 1+ Tales of Xillia 2: Double AMAZING JRPG Review

Tales of Xillia 1+ Tales of Xillia 2: Double AMAZING JRPG Review
וואו, טיילז אוף זיליה וזיליה 2 היו פנטסטיים. בקלות הפכו למבין המשחקים הכי אהובים עליי. וכן, תסלחו לי שאני אומר "זיליה", הקאטאקאנה שלהם נקראת כEkushiria, משמע זה "אקסיליה", אבל זה כבר הרגל אצלי. שני משחקי אקשן RPG לקונסולת הפס3 מהסדרה העצומה "טיילז" שמערכת היחסים שלי איתה די מוזרה. ב2008 צפיתי באנימה של טיילז אוף דה אביס בזמן ששודרה, בעודי רק נוב משוטט כמתחיל אנימה, אבל כבר אז שנאתי את לוק ואהבתי את ג'ייד, אז הא! בכל מקרה, בשלישי ליוני 2014 (כך טוען עמוד הטרופיז שלי לפחות) קיבלתי את הקולקשן של טיילז אוף סימפוניה יחד עם המשחק השני. וואלה, העלילה של סימפוניה הייתה מדהימה, הציגה גזענות ודמיון לנאצים באופן פנטסטי כאשר הייתה את קבוצת הנבלים במשחק- הדיסיינס שכולאים אנשים בגטאות והורגים אותם, והכל מסיבות גזעניות. אך בעקבות הגיימפליי הנורא מיושן של סימפוניה, לא הצלחתי לסיים אותו, עצרתי בו באמצע. לאחר מכן, עברתי לסימפוניה 2 שכבר בו התרשמתי מהציטוט של הדמות הנפלאה- ריכטר אבנד שנאמר כך "אומץ הוא הקסם שהופך חלומות למציאות" ויחד עם השיפורים מסימפוניה הראשון במשחקיות, ואותו סיימתי. זמן קצר אחרי, אפילו כחודש אחרי, עברתי אל זיליה 1, שסיימתי אותו, הזמנתי לאחר מכן את זיליה 2, ששניהם היו פנטסטיים, ועל כן, אני מביא לכם את הביקורת עליהם, תהנו!




כמובן, נתחיל מזיליה 1.

~עלילה ורקע~
כבר על תחילת המשחק, זיליה 1 מבקש מכם לבחור את הדמות שתשחקו איתה, אחת משתיים: מילה מקסוול (Milla Maxwell), בחורה בת 20 שהיא לא אחרת מאדון הרוחות הגדול- מקסוול. הדמות השנייה הוא תלמיד לרפואה צעיר בשם ג'וד מאת'יס (Jude Mathis). הבחירה הזאת תקבע לכם את נקודת המבט של הסיפור שלכם, ותישארו איתה לאורך כל המשחק. קאטסינס מסוימים, ואפילו בוסים יופיעו אצל ג'וד בעוד שאצל מילה לא, וההפך. סה"כ זאת בחירת מפתחים די מעניינת שנותנת לנו להשקיע במלוא הכל בNew Game Plus, אני אישית ממש אהבתי את זה, וכן, שיחקתי את המשחק פעמיים (אם כי בניו גיים פלאס שהייתי מימלא ברמה 99, זה לא לקח לי יותר מכמה שעות)

בכל מקרה, הסיפור מתרחש במדינה הידועה כ"ריזה מאקסיה" (Rieza Maxia) ששם מתחיל הסיפור שלנו בעיר בשם פנטמונט (Fenmont). מילה נכנסת למעבדת העיר כדי להרוס את הנשק שנקרא "החנית של קרסניק" (Kresnik). ג'וד מחליט לעקוב אחריה והשניים נקלעים לקרב שלאחר מכן, מילה מאבדת הכוחות שלה. השניים, מוגדרים כטרוריסטים כעת, ניצלים על ידי שכיר חרב בשם אלבין (Alvin) ומשם מתחיל המסע שלהם, בעיקר של מילה וזה שג'וד מחליט לעזור בו.



לא מבינים כלום? טבעי, גם אני לא הבנתי כלום באותו הרגע (ובמיוחד אם שיחקתם עם מילה כמוני, אז בכלל), אבל הסיפור כן מתקדם בצורה כיפית ומעניינת, ומביא דמיות נהדרות שמצטרפות אל מילה וג'וד- בניהן: אליז- ילדה בת 12 ביישנית שמלוות על ידי הבובה המדברת שלה- טיפו, רוון- באטלר, וחברת הילדות של ג'וד- ליה. על אף שהעלילה מתחילה ממש מוזר, אפשר לספוג את זה ואנחנו מקבלים הרבה טוויסטים מעניינים, ולאט לאט אפשר להבין יותר, יחד עם הקאסט הנהדר והרחב.

בנוסף, כמו בשאר משחקי הטיילז, קיימים הSKITים, שיחות שמופיעות מידי פעם ולא חייבים לצפות בהן. הן מפתחות הרבה את הדמויות והעולם, יחד עם הומור משעשע וכיפי. הן לא חובה, אבל מאוד מומלצות.



~משחקיות~
זיליה הוא RPG בזמן אמת עם תנועה חופשית על הזירה. הוא הרבה יותר מבוסס אקשן מאסטרטגיה, יותר כמו קינגדום הארטס, ולא נניח פיינל פאטאטסי. קיימות בזירה 4 דמיות מתוך ששת הדמויות האפשריות למשחק. כמובן שתוכלו לבחור עם מי לשחק, ומי יהיו ה3 האחרים, כמעט בכל זמן במשחק. ה3 אחרים נשלטים על ידי המחשב. בעזרת מערכת תכנון אסטרטגיה מפורטת למדיי, תוכלו לבחור את האסטרטגיות שלהם ואיך שהם יעבדו, והם פועלים נהדר. אף פעם לא הרגשתי שהם עובדים באופן מטופש, תמיד הם עשו בדיוק מה שאני הייתי עושה, אז יפה.

בנוסף, מערכת מאוד נהדרת במשחק היא מערכת הלינק קומבו. כאשר תשחקו תוכלו לבחור דמות שתעבדו איתה, איתה תוכלו לעשות שלל קומבואים משותפים במידה ויש לכם התקפה שמשתלבת אחת עם השנייה. גם בעקבות העובדה שלכל דמות יש מספר עצום של התקפות (מעל 20, ותוכלו לצייד 16 לקרב), ויש 6 דמויות, מבחר הקומבואים המשולבים עצום ורחב. גם לכל דמות יש יכולת משלה כאשר היא שותפה. לדוגמא אלבין בעל יכולת לשבור הגנות של האויבים ואילו ליה תוכל לגנוב חפצים מהם.

דבר מאוד ברור שקרץ לי בזיליה, בדר"כ בJRPG הבן הראשי הוא זה שהוא התוקף הראשי, ולעומת זאת הבת הראשית היא הסאפורט העיקרי. לא בזיליה ידידי. מילה היא התוקפת הראשית במשחק, עם מגוון רחב של התקפות, גם לפיזיות, וגם למיוחדות. ג'וד לעומת זאת בתפקיד הסאפורט משתי הדמויות הראשיות (על שהוא יכול לתקוף גם ממש חזק בפני עצמו).



מערכת הLillium Orb היא זאת שמחזיקה את מערכת עליית הרמות במשחק. כאשר תעלו רמה תקבלו נקודות, אותן תוכלו להשקיע בפתיחת יכולות חדשות וחיזוק הדמויות. גם די ניתן להשקיע בהן יותר בצורה שתרצו. רוצים שרוון יהיה הגנתי ותוקף פיזי? זה אפשרי באופן יחסי. בנוסף, יש גם את המערכת החניות במשחק. בסביבת העולם קיימים הרבה חפצים שתוכלו לאסוף. בכללי? הם חסרי שימוש, מלבד דבר אחד- מערכת החניות. תוכלו למכור אותן לחניות, וכתוצאה מכך המחירים של הפריטים בהם יוזלו, וגם פריטים חדשים יתווספו למלאי. זו מערכת ממש נהדרת שגרמה לי להשקיע ממש בגריידינג (הרי מקבלים חפצים גם מקרבות) ובחקירת האזורים. וזה עובד נהדר, כי הבאטל סיסטם גם עובדת באופן מקסים.



~עיצוב~
כבר הדבר הברור שאנחנו רואים מתחילת המשחק, מהשנייה הראשונה שלו, קאטסינס מדהימים שנעשו על ידי אופוטובל, הלא הם היוצרים של Fate Zero. הם מופיעים לאורך המשחק והם פשוט נפלאים. מנגד לזה, הגרפיקה שבIn Game גם ממש ממש טובה. גם עם הרבה סייד קווסט ניתן להשיג חפצי עיצוב לדמויות. ובגלל ששאר הקאטסינס שהם לא של אופוטובל הם טכנית חלק מהגיימפליי- ברכותיי, העיצוב שעשיתם לדמות יופיע בקאטסינס, כי זה הכל In game. אמנם לא הכל טוב גרפית, שכן הרבה דברים ברקע, ואפילו דמיות של ממש לא מופיעות ישר בתנועה החופשית בעולם. זה משהו די מפריע, אבל היה נורא מינורי בשבילי.

בנוגע לדיבוב, אם אתם מהאלה של "אני חייב דיבוב יפנית" אז צר לי לכם, במשחק אין אופציה לדיבוב יפנית, אלא... יש יותר טוב. ששמעתי את המדבבים היפנים במשחק, שמתי לב שרובם פחות טובים מהאנגליים בהרבה. המדבב היפני של ג'וד נשמע כמו ילד קטן (דיבב את נאגיסה בפריי) וממש לא תואם לג'וד, מה שהמדבב האנגלי עושה הרבה יותר טוב. אלבין מדהים באנגלית, וכך גם שאר דמויות כמו אליז, מיוזה, גאיוס ופרסה. גם בדיבוב האנגלי, יש לנו את ליאם אובריין שמדבב את גילאנד. ואני מאוד, מאוד אוהב את ליאם אובריין. ללא ספק המדבב האנגלי האהוב עליי. הדמות היחידה שקיבלה ביפנית מדבבת יותר טובה, זוהי מילה (סאוואשירו מיוקי הולישיט), המדבבת האנגלית לא רעה, אפילו די טובה, אבל היא כלום לעומת מיוקי. אבל סהכ הדיבוב האנגלי טוב בהרבה מהיפני, במקרה של זיליה בכל אופן.



ו.... זה פחות או יותר עם המשחק הראשון, קדימה, שנעבור לזיליה 2?!

Xillia 2

ההבעה של לודגר ב70 אחוז מהזמן
על העלילה בזיליה 2 אני לא הולך באמת לדבר, כי היא המשך ישיר לזיליה 1. אני רק אגיד שהפעם הדמות הראשית שלכם היא לא מילה ולא ג'וד, אלא בחור צעיר ושקט בשם לודגר וויל קרסניק (Ludger Will Kresnik) ומלווה על ידי אל (Elle) בת ה8, וחתול המחמד שלו- רולו (Rollo). במקום שיהיו שני סיפורים לשחק בהם, יש סיפור אחד, אלא שבו אתם הולכים לבחור, והרבה, ובכך לייצג את לודגר. הבחירות שתעשו ישפיעו על הסוף מכמה סופים שונים, וגם על הקשרים שלכם עם הדמויות, די דומה למערכת הקשרים בפרסונה. הדמיות החדשות מצליחות להיות מעניינות, במיוחד אל. אבל ג'יזס, למה לודגר כזה לחוץ, הוא כמעט כל הזמן בהבעת הלחץ המוזרה שלו. גם בגלל העובדה שהוא כמעט וחסר דיבוב שבעיקר מה שמדובב אצלו זה "EM SURE OKEY WAIT NO ARGH" וכ'ו,  זה הביא אותי לרדת עליו, אבל סה"כ, אני אוהב את לודגר.

 
בלי לספלייר יותר מידי, כחלק מהעלילה אתם מקבלים חוב עצום שעליכם שלם, לא פחות מ20 מיליון גאלד. כל כמה זמן תתקשר אליכם חברתו של לודגר, נובה, ותבקש מכם את הכסף. סה"כ זה מערכת די חסרת פואנטה, אבל הרבה יותר קל להשיג כסף מהמשחק הקודם, ואף פעם לא היו לי בעיות כספיות במשחק. אבל עדיין, רק בשביל הדרכים המשעשעות שבהן נובה מודיעה לי על זה שצריך לשלם, זה היה שווה את זה. בנוסף, קיימים קווסטים מיוחדים של דמיות. הם מין סייד קווסטס שלא חלק מהעלילה הראשית, אבל כן מפתחים ככ הרבה את הדמיות והעולם, ושאר הדמיות שבמשחק, כולל לפתח אירועים מזיליה 1. הבאטל סיסטם השתפרה, נוספו לנו עוד 3 דמיות נתינות למשחק, שלודגר מבניהן, וכל הדמויות מזיליה 1 נמצאות במשחק, וגם שופרו. סה"כ זיליה 2 לא משנה יותר מידי מזיליה 1, אבל אין צורך, כי גם כך זיליה 1 היה פרפקט.



~לסיכום~
מדובר בשני משחקים פנסטסטיים. אני אישית ממש נהניתי מהבאטל סיסטם הנורא זורמת, הדמיות הנהדרות, הגרפיקה הצבעונית והמרשימה, וזה שהמשחקים בלי כמעט שום פגם (מלבד העניין המינורי שלוקח לדמיות להופיע). באמת ששני המשחקים האלה היו חוויה מדהימה, כזאת שאני לא הולך לשכוח הרבה זמן. ועכשיו, קדימה טיילז אוף זסטריה, אני... מחכה... עד אז אולי אשחק בשאר משחקי הטיילז שזמינים לי שזה גרייסס ואביס (מצד שני... לוק... אוי לא... )

והציונים, שני המשחקים מקבלים אותו ציון:

10\9.8

תגובה 1:

  1. ח"ח על הביקורת, מוכרח להסכים לגבי הנאתך מהמשחק. אם כי כשהתחלתי את משחקי עם ג'וד, הרגשתי ההפך, כאילו מילה היא הsupport. אני מניח שמבחינה טכנית, העובדה שלג'וד יש healing בניגוד למילה שיש לה... כלום, הגיוני שג'וד מתאים לתפקיד הרבה יותר, אבל כשיש לך full leveled Devil Arms לצדך, באמת שזה לא משנה.
    מצפה לXillia 2, וכמובן לZestiria

    השבמחק