יום שישי, 24 ביולי 2015

Time and Eternity (Toki to Towa) - Underrated JRPG Review

Time and Eternity (Toki to Towa) - Underrated JRPG Review
טיים אנד אטרניטי, או בשמו היפני, טוקי טו טוואה (שאני הולך להתייחס אליו בשם הזה בביקורת מטעמי נוחות). הוא קיבל שלל ביקורות שליליות. קניתי לעצמי את המשחק ב15 פאונד מהאתר BASE, למרות הביקורות. עדיין היו דברים שעניינו אותי בו. האם הביקורות השליליות האלה מוצדקות? אתם כבר יכולים להבין מהניסוח שלי, שהן לא מוצדקות. גיליתי לעצמי את אחד המשחקים בעל הרבה אומץ לעשות בו כ"כ הרבה דברים ייחודיים ומעניינים. המשחק אקסקלוסיבי לקונסולת הPS3
קדימה, בואו נצא אל טוקי טו טוואה!



הסיפור מתחיל בעיר קאמזה (Kamza), אתם הוא האביר זאק (Zack) שנמצא יום אחד לפניי החתונה שלו עם הנסיכה היפה, טוקי (Toki). השניים מתכננים את החתונה שלהם. ואז הנה, מגיעה החתונה. השניים עומדים להיות מוכרזים בתור בעל ואישה, אבל אז מגיעים מתנקשים. הם הורגים את זאק. טוקי משתמשת בקסם ומחזירה את הזמן אחורה ב6 חודשים לפניי החתונה. זאק מקבל את גופו של דרקון המחמד של טוקי, דרייק (Drake) ומה שמסתבר שיש עוד צד לארוסתך היקרה. בחורה שונה מעט מטוקי שנמצאת בתוך גופה של טוקי, שמה הוא טוואה (Towa).

כעת, טוקי, טוואה וזאק (כעת דרייק), נמצאים 6 חודשים בעבר ומחפשים דרך כדי לעצור את ההתנקשות בחתונה, ולסדר שהחתונה של טוקי וזאק תתרחש כמו שצריך. הסיפור במשחק לא מדהים, הוא די סביר, אבל יש לו כמה דברים מעניינים. קודם כל ההתחלה שבה טוקי וזאק כבר זוג מההתחלה יוצרים כמה דברים מעניינים. אתם תקבלו כאן הרבה קטעי רומאנס חמודים בניהם. מה שכן, המשחק נותן לכם גם אפשרות להיות בחור מניאק שזורק הכל, ולהחליט לעצמו שטוואה היא אשתו הסופית. אל תדאגו, אני שמרתי לעצמי על טוקי וקיבלתי לעצמי סוף  די מספק איתה. במשחק יש פה ושם קטעים שיכולים להיחשב בתור "איידס", כמו לדוגמא מקלחת עם טוקי, אבל האמת שזה מרגיש די הגיוני וטבעי (על רוב הקטעים בכל אופן), בהתחשב שמדובר בארוסתך, ולא איזושהי בחורה לא קשורה שמקבלים עליה קטעים מטומטמים. אבל אם אתם עושים את הקטעים האלה על טואה... כן, אני מניח שכאן אפשר לקרוא לזה דבילי.

הדמויות המעניינות במשחק הן בעיקר זאק, טוקי וטוואה. על אף שהם לא מדהימים (ממש סבירים) הם כן מעבירים את הסיפור טוב עם רומאנס חמוד ומחמם. ככה שאם אתם אוהבים את זה (כמו שאני אוהב), הגיוני שתיהנו מזה. יש את החברות של טוקי שהן די מיותרות, אבל הן בסופו של דבר גם מקבלות יחס עם סיפורים נחמדים למיניהם. וגם ההומור של המשחק לא רע בכלל (אם כי לא מדהים).

סה"כ? החלק של העלילה והדמויות, לא מדהים, אבל לא רע. יש לו את היתרונות והדברים המיוחדים שלו.


מערכת הקרב של המשחק מעניינת ומקורית במיוחד. היא עובדת בזמן אמת, ובצורה של "שכבות". אין בה תנועה חופשית בזירה. מה שכן יש, זה איזור שבו היריב עומד, ואיזור שבו אתם תעמדו. היריב יוכל להתקדם לאיזור שלכם, וההפך גם אתם. תוכלו להתקדם לאיזור שלו. כאשר השחקן יהיה באותו האיזור כמו היריב, ההתקפות הרגילות שלו יהיו התקפות טווח קרוב של סכינים וחרבות, ובעוד שאתם והיריב תהיו באיזורים שונים, ההתקפות שלכם יהיו התקפות טווח רחוק של רובים. הקרבות מתרחשים בתור קרבות של אחד על אחד, וכאשר תביסו את האויב אחד, יחליף המשחק לאויב נוסף (במידה ויש כזה). בנוסף, לעומת RPG אחרים, המערכת פחות מבוססת על ספיגה של התקפות וריפוי שלהן בשביל לשרוד בקרב, אלא הרבה יותר התחמקות מראש שלהן. לכן המשחק נותן את האפשרות להתחמק, וכן, הוא מצפה מכם שתתחמקו. וזה בהחלט מספק לתזמן את ההתחמקות ולהצליח בזה, כל פעם מחדש. הוא מצפה מכם ללמוד גם את האויבים שמסתובבים חופשית בעולם, ולנקוט באסטרטגיות לחימה מתאימות לכל אויב, מעבר פשוט להשתמש בהתקפה אפקטיבית, אלא פשוט להילחם בחשיבה של התחמקות מתאימה בתזמון הנכון, וזה פשוט נהדר.

במשחק תשחקו לא את זאק, אלא את טוקי וטואה עצמן. לכל אחת מהן יש את הסגנון המיוחד להן. לדוגמא, טוקי יותר מבוססת על התקפות מטווח רחוק, בעוד שטוואה יותר מבוססת על התקפות מטווח קרוב. הן גם לומדות יכולות שמותאמות להן, ועל השחקן ללמוד את שתיהן ולהצליח איתן. אז איך הן מתחלפות בין עצמן? מאוד פשוט, בעליית רמה. כאשר תעלו רמה השתיים יתחלפו בניהן. זו אמנם מערכת שיכולה לעצבן במבט ראשוני, אבל לי אישית לא הפריעה למעשה. למה זה? כי שתיהן למעשה מאוד יעילות. כל אחת והיתרונות שלה. ככה שכן, זה כיף שהמשחק מאתגר אותי להתאים את עצמי לשתיהן, במקום לשחק עם הדמות שנוחה לי ברגע נתון מסוים. ככה או ככה, שתיהן יעילות. במידה ואחת מהן הייתה חזקה משמעותית על פני השנייה, אז כן הייתי מסכים שהמערכת פגומה, אבל זה לא המצב. אמנם יש פגם קטן בהשגת היכולות וההתקפות לדמויות, שתקבלו אותן רק אחרי שהשקעתם את הנקודות לפתיחתן ולא תקבלו אלא עד שתעלו רמה בפעם הבאה, זה לא משהו שהיה לי נוראי במיוחד. די הסתדרתי עם הפגם הזה.

מערכת עליית הרמות גם מאתגרת את הרומאנס במשחק בצורה מעניינת. שכן חוץ מהדרכים הרגילות לבסס רומאנס במשחקים (על ידי שיחות עם הדמות שלכם ולהגיד דברים שיגרמו להן להימשך אליכם יותר), מקבלים תוספת לרומאנס על ידי קרבות משמעותיים עם הדמות שבה אתם משחקים. לדוגמא קרבות בוסים, יעלו לכם משמעותית את מד הרומאנס עם הדמות שבה הבסתם את הבוס. כתוצאה מכך, אי אפשר באמת לעלות רמות בצורה "חופשית" אלא יש לעלות רמות בצורה שקולה ונבונה, שכן אם תעלו יותר מידי, הנה תתחלף לכם הדמות והרומאנס שלכם יהרס. מערכת מעניינת, עובדת נהדר.


אם כבר שמתם לב מהתמונות ששמתי בביקורת, בטח ראיתם כבר, יותר נכון לא ראיתם, שום שימוש בCGI לדמויות. וכן, זה עוד דבר מעניין בטוקי טו טוואה. המשחק לא משתמש בכלל בCGI בשביל הדמויות. כל המשחק מורכב נטו מציור אנימה שצויר ביד. זה אחד הדברים שהמשחק שיווק את עצמו בו, וזה עובד די נהדר. אמנם התנועה בסביבה תלת מימדית די מוזרה (אני אישית התרגלתי אחרי כמה דקות), ופה ושם רואים דמויות מפוקסלות (כמו לדוגמא דרקון מסוים), הרעיון הזה עובד די נהדר. יכל להיות יותר טוב, אבל עדיין טוב שכל מערכת הקרב, הקאטסינס, והסביבה בדאנג'נס הם בציור אנימה, שנראה די טוב. עיצובי הדמויות  נעשו על ידי VOFAN, הצייר של הנובל של באקאמונוגאטארי והם עיצובים לא רעים האמת.

בתור משחק חדש לחלוטין ממפתחים די חסר שם גדול, דווקא ניתן לראות במשחק מדבבים עם שמות די גדולים. בהרבה משחקים (יפנים) חדשים לחלוטין ממפתחים חסרי תקציב, תוכלו למצוא מדבבים נידחים למדיי (בעקבות מחסור בתקציב). לעומת זאת, בטוקי טו טוואה תוכלו למצוא שמות די גדולים. תוכלו למצוא את האנאזווה קאנה בתור טוקי, קיטאמורה ארי בתור טוואה, וגם את סוגיטה טומוקאזו ו-וואקאמוטו נוריאו בתפקידים נוספים במשחק. אל תטרחו להתקרב לדיבוב האנגלי, הוא אסון. למזלנו יש אופציה לדיבוב יפנית במשחק.


~לסיכום~
ביחס לJRPG אחרים, טוקי טו טוואה די קצר. לקח לי כ30 שעות לסיים אותו, בעוד שהזמן הרגיל שלוקח לי לסיים משחקים אחרים מהז'אנר הוא בסביבות ה60 שעות. אבל זה לא ממש נורא האמת, כי מדובר ב30 שעות שאישית ממש נהניתי מהן, והופתעתי מהן לממש טובה.האם טוקי טוואה משחק מושלם? לא. גרוע? מה פתאום. הוא משחק נורא ייחודי בהרבה דברים בו, ולוקח לעצמו אומץ עצום בהרבה דברים, שזה באמת משהו שאנחנו צריכים כיום. הוא אולי לא שווה מחיר מלא, אבל במחיר של 15 פאונד שכמו שאני קניתי אותו, הוא שווה את זה בהחלט. רק שימו לב, שהוא מומלץ בעיקר במידה ואתם מחפשים חידוש של הז'אנר. במידה ולא שיחקתם הרבה JRPG (כמו שאני כן עשיתי), אני מפנה אתכם למשחקי JRPG אחרים כמו Tales of Xiliia וNi no Kuni.
ולכן הציון הוא......

10\8.3

הפתעה עצומה לטובה בשבילי, שנהינתי ממנה במיוחד.

תגובה 1:

  1. אחלה ביקורת, דארק.
    קניתי את המשחק האמת בחנות הוירטואלית במבצע, שמח לראות שמה שקניתי דווקא נחמד ולא איידס כמו שרשום בערך בכל אתר בעולם.
    מקווה לסיים את המשחקים שאני משחק בהם עכשיו ולהתחיל עם זה בקרוב~

    השבמחק