יום חמישי, 24 בדצמבר 2015

Captain Harlock- 1978 TV Anime Review

בעודי מחפש סדרה נורמלית לצפות בה מהזמן האחרון, אבל נתקל רק באיידס, ועוד איידס. ומה שהוא לא איידס הוא סרטן. החלטתי ללכת קצת רחוק, לראות אנימות ישנות. שנות ה90 מאז ומתמיד הייתה התקופה האהובה עליי באנימה, אבל החלטתי ללכת קצת יותר רחוק, כן, שנות ה70. החלטתי לקחת את הארלוק, שטואיי עשו לו סרט רימייק CGI ב2013  שהוא שונה לחלוטין מהסדרה. ככה שגם אם לא אהבתם את הסרט, יש לכם מקום גדול בצפייה של הסדרה. גם הביקורת עצמה תהיה רק על הסדרה משנות ה70 ו42 הפרקים שלה ולא מעבר לזה, שכן אם אתייחס לכל שאר הסדרות הנוספות להארלוק לא אצא מזה בחיים. יש לסדרה אינספור סדרות שמתרחשות באותו יקום כמו למשל "אוצ'ו סנקאן יאמאטו" ועוד סדרות רבות אחרות.
אז קדימה, לביקורת!



העלילה מתרחשת בשנת 2977, עקב התקדמות הטכנולוגיה ממשלות העולם נעשו למושחתות עוד יותר. הדבר היחיד שאכפת להם ממנו זה לצפות במרוצי כלבים ושאר הימורים, ומשתמשים בכוחם הרב לניצול המעמד החלש. די ביקורת טובה באופן מוקצן על הממשלה מצד הסדרה בתור התחלה. הסיפור מספר על קפטן הארלוק, פיראט חלל ששט ברחבי החלל עם ספינת החלל שלו- ארקדיה (Arcadia) ושאר ארבעים חברי הצוות שלו. מנגד לזה, בכדור הארץ נמצאת מאיו (Mayu) בת השבע, יתומה מחברו המנוח של הארלוק. היא והארלוק קרובים זה לזה מאוד, כמעט כמו אב ובתו. אך לא הכל הולך חלק כאן. כיוון שהממשלה רוצים לתפוס את הארלוק, הם ממנים את המפקד קירוטה (Kiruta) לתפוס אותו. אחת השיטות העיקריות שלו זה לעשות דברים לא נחמדים במיוחד למאיו, על מנת לגרום להארלוק להסגיר את עצמו. די אכזרי. לעומת זאת, מאיו עומדת חזקה, ומוכנה לספוג את הכאב בשביל הארלוק. סופר לא ראילסטי, אך כבר בתור בהתחלה הסדרה גורמת לי לאהוב את מאיו במיוחד (אחת הדמויות האהובות עליי בסדרה) והיא דמות מלאת עומק ככל שהסדרה מתקדמת. מערכת היחסים של הארלוק ומאיו מדהימה ומחממת. היא מוכנה לסכן את עצמה בשבילו ולספוג השפלות, אך הארלוק באותה מידה מוכן להפוך את העולם למענה. לא רואים הרבה מערכות יחסים כאלה באנימה.


לאחר כשני פרקים, הסדרה מתחילה בעלילה האמיתית שלה. היא מציגה חייזרים דמויי אישה בשם מאזון (Mazone), אותן חייזריות אינן באמת נשים, למעשה הן יותר קרובות לצמחים מאשר לבני אדם, אך עקב הדמיון המדהים לבני אדם, הן לאט לאט מתחילות בהשתלטות על כדור הארץ. הסדרה מציגה לנו את דאיבה טאדאשי (Daiba Tadashi), נער בן 14 שמשפחתו נרצחה על ידי המאזון. הוא מקבל התעלמות גסה ממצבו מצד הממשלה, ולכן מצטרף להארלוק במסע הנקמה שלו. בבוא הזמן הסדרה נהיית יותר ויותר סדרת מלחמה של הצוות של הארלוק כנגד צבא המאזון הענק שרוצות להשתלט על כדור הארץ.

גם עם הזמן אנחנו רואים מצב הרבה יותר עמוק מעבר סתם סדרת אקשן נקמה. הסדרה מאוד דרמטית, אנחנו רואים מצבים כמו נישואים טראגיים שלא במודע של אנשים עם מאזון (עקב אי הידיעה שאינן נשים באמת) וכולל הבאת ילדים. מצב די מתוסבך. גם הסדרה טורחת לתת למאזון עומק מעבר להיות סתם יצורי רצח, אלא מראה גם את המצב העגום בין הקהילה שלהן.

כל פרק שמתקדם הביא לי הערכה חדשה לסדרה עם הדרמה שעשויה בה בצורה נפלאה. ראוי לציין אבל, שבתור סדרת מדע בדיוני, הארלוק די כושלת בזה. למשל, רואים את החללית של הארלוק מוציאה אש בחלל, אפקטי צליל בחלל, וגם הדגל של הארלוק מתנופף בדרך קסם בריק של החלל. יאמר לטובתה של הסדרה לפחות, שהיא אינה יורדת לעומק מבחינת המדע בדיוני, שכן הוא יותר מין סיפור רקע כזה מאשר דיונים על מדע בדיוני אמיתי, אז לפחות זה. ואיך אפשר לשכוח את זה שהסדרה מתרחשת בשנת 2900 ועדיין יש בה טלוויזיות מרובעות ומוזיקה דרך פטיפון. אני לא עומד בזה, זה מצחיק.


הדמויות בסדרה נפלאות. מעבר למאיו שכבר אמרתי שהיא דמות נפלאה, הארלוק הוא גם מדהים. יש לו אופי רומנטי למדיי. הוא אחת מדמויות האנימה היחידות שהחשבתי אותן בתור מין "גיבור" שלי. בעקבות האופי המדהים והמגונן שלו, שנותן יחס מדהים לכל דמות ודמות בסדרה בצורה נפלאה, הרגשתי שהוא דמות שאני באמת יכול לתת בה את אמוניי. הרבה פעמים שהייתה סיטואציה בעייתית בסדרה צצה לי מחשבה בראש של "טוב, אני סומך על הארלוק שיפתור את זה בדרך הטובה ביותר", זה עד כדי כך הגיע האהבה שלי להארלוק. אבל זה לא שהארלוק הוא מין גיבור חסר חולשות, הוא מגיע הרבה פעמים למצבי חולשה ואובדן, וגם מספיק פעמים טועה בחישובים שלו, אך הוא עדיין דמות שהרגשתי שאני יכול לתת בה את אמוניי.

הארלוק ומאיו הם לא הדמויות היחידות המעולות בסדרה. גם טאדאשי דמות מדהימה. בעוד שבתחילת הסדרה הוא ילד פזיז שרק רוצה לנקום ונכנע לחולשותיו כנגד המאזון, מה שבהחלט מובן עקב מצבו הקשה (שעשוי כמובן נפלא), הוא לאט לאט מתבגר. תחילת הסדרה מרגישה למעשה כאילו יש לה שני גיבורים. הארלוק- בעל הניסיון הרב, וטאדאשי- הילד הפזיז שלאט לאט מתבגר והופך לדמות בוגרת יותר ויותר.

הסדרה גם טורחת להשקיע ברקע של כל הדמויות בצוות ולפתח אותן. קיי (Kei)- חברה בצוות של הארלוק היא דמות נפלאה שמקבלת פיתוח דמות, אותו הדבר יאטאראן (Yattaran)- חבר צוות חשוב נוסף, מימה (Mime)- חייזרית שנתנה את אמוניה בהארלוק, ואפילו קירוטה מקבל רקע ופיתוח דמות עצום ככל שהסדרה מתקדמת, וגם חברי צוות פחות חשובים של הארלוק. באמת שהדמויות בסדרה פשוט מופלאות.


הויזואלים של הסדרה לא משהו במיוחד (עקב השנה מן הסתם). לא יודע אם להגיד לכם שזה טוב בשביל התקופה (בגלל שזו הסדרה הראשונה שלי משנות ה70 לא כולל האנימות ששודרו בחינוכית שהייתי בן 3 כמו מרקו למשל), אבל אני אישית די מרוצה מהויזואלים. הם מספיק מושכים לעין עם הציור ביד המושקע. אמנם דמויות כמו קיי מתחילות עם ציור די עקום, ככל שהסדרה מתקדמת הציור שלהן נהיה יותר ויותר טוב. יש כל מיני דמויות עם עיצובים ממש מוזרים, בעיקר חברי הצוות היותר נידחים של הארלוק, אבל העיצוב של הארלוק למשל, הוא עיצוב ממש טוב.

האקשן בסדרה לא ממש טוב, הוא בעיקר חלליות יורות לייזרים בצורה לא מקורית במיוחד, אבל גם ככה הסדרה לא מסתמכת על אקשן במה שאמור למשוך את הצופה. גם הקרבות יותר מבוססים על אסטרטגיה מאשר באמת ויזואלים יפים באקשן. דווקא שהסדרה עוזבת את החלק של הקרבות חלליות ועוברת לקרבות קרקע הבודדים שיש בסדרה, שם האקשן נראה די טוב.

הדיבוב לא רע בכלל. לא תראו בסדרה יותר מידי שמות מוכרים (כמובן, שנות ה70) אבל עדיין הצלחתי למצוא כמה מדבבים שכבר הכרתי, כמו לדוגמא אקירה קאמיה שדיבב את טאדאשי (שהכרתי אותו מדטקטיב קונאן, 18 שנה לאחר הארלוק, ככה שהוא נשמע סופר שונה).

דבר אחד שאני לא יכול להתעלם ממנו בחלק העיצובי של הסדרה זה הסאונד טראק. הוא פשוט מדהים. אין הרבה לחנים בו, אך כל אחד ואחד מהם פשוט מדהים. גם אמנם יש רק פתיח אחד לאורך כל הסדרה, אבל אותו פתיח הוא פשוט מופלא, שירה נפלאה שמרגישה יותר כמו מין בלדה מהארלוק אל כדור הארץ. אני מאוהב בשיר הזה. גם במהלך הפרקים מופיעים מידי פעם שירים אחרים שהם גם פשוט זהב.


~לסיכום~

הארלוק היא סדרה שכבשה אותי אישית. קשה לי באמת למצוא משהו רע בה. הדברים הבעייתיים בה מינוריים ביותר. העלילה מעולה ומתקדמת בצורה נפלאה, הדמויות מעולות ומלאות בעומק, הסאונד טראק ממש טוב. ראוי לציין שיש בסדרה מעט עירום (כולל פטמות) אז קחו את זה בחשבון. קצת תפס אותי בהפתעה, אבל מימלא זה לא עירום שמוצג בצורה מינית. אם ראיתם את הסרט CGI מ2013 וחשבתם שהעלילה לא טובה במיוחד (ובצדק, היא באמת לא משהו), תיחשפו לסדרת מקור הרבה יותר טובה מהסרט רימייק שבא אחריו, עם עלילה הרבה יותר טובה. ואם לא ראיתם את הסרט CGI, הארלוק 1978 סדרת מופת לכל דבר. אני ממש מרוצה שצפיתי בה, אחת האנימות הכי טובות שצפיתי בהן. עכשיו איך אני משיג אותה לאוסף, זה לא הולך לקרות אה? ): 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה