יום שני, 5 בספטמבר 2016

Glass Mask (2005)- AMAZING Off the Radar Review

ביקורת חדשה ממני, על קלאסיקה איכותית ומעולה, זוהי גלאס מאסק, או בעברית "מסכת זכוכית" (שם שעובד טוב בעברית לשם שינוי). מסכת זכוכית היא אנימה שמבוססת על מנגה באותו השם שיצאה בשנות ה70. הייתה גרסה קודמת לאנימה בשנות ה80. הגרסא של 2005 כוללת 51 פרקים (לעומת הגרסא של שנות ה80 שכוללת 23) ומדובר ביצירת מופת שיצאה מחוץ לראדאר, ועל כן הביקורת.

הסיפור מספר על קיטאג'ימה מאיה, ילדה בת 13 שחלומה להיות שחקנית. הסדרה השפיעה רבות על סדרות כגון Skip Beat אז... קדימה!



קיטאג'ימה מאיה (Kitajima Maya) היא ילדה בת 13 לא מוצלחת בשום דבר. היא כושלת בלימודים, וכאשר היא עובדת עם אמא שלה במסעדה, היא גם לא מוצלחת במיוחד בעבודה, ובערך כל משמרת שלה מסתכמת בכמה צלחות שבורות. מאיה גם מאוד אוהבת לראות סרטים ומחזאות, ויש לה כשרון אדיר בשחזור מחזאות מצפייה שלהם רק פעם אחת. כאשר פוגשת אותה אישה מבוגרת, טסוקיקאגה צ'יגוסא (Tsukikage Chigusa), היא נשבת בכשרון הטבעי של מאיה. טסוקיקאגה היא אחת שחקניות העבר הכי גדולות, אחראית לתפקיד האגדי של המחזה של "אלת הארגמן". טסוקיקאגה לוקחת את מאיה, ולאחר מספר עניינים, היא מצרפת אותה תחת כיתת הלימוד שלה, בתקווה שמאיה תוכל תוך עשר שנים לשחזר את התפקיד הזה, אותו תפקיד שטסוקיקאגה לא ראתה אף שחקן פוטנציאלי אחר לשחזר אותו.

דרכה של מאיה לא הולכת להיות קלה, כרגע היא רק שחקנית טירונית חסרת שום ניסיון חוץ מכשרון טבעי בסיסי אך לא מפותח. למרות זאת, הסובבים אותה רואים את כשרונה האדיר, כולל אחת השחקניות הצעירות המוכשרות ביותר, הימהקאווה איומי (Himekawa Ayumi). מאיה מתחילה בקטן, ניסיונות לא יוצלחים בכיתות הלימוד של טסוקיקאגה, או מחזאות בית ספר קטנים, שבהתחלה נראים ככשלון, אבל בבוא הזמן יותר ויותר אנשים לומדים להכיר את הכשרון של מאיה שמתפתח במהלך הסדרה.


כבר בתחילת הסדרה, כשרון המשחק של מאיה שובה את ליבו של ראש חברת דאיטו, האיאמי מאסומי (Hayami Masumi), שמערכת היחסים שלהם די מוזרה. מצד אחד כאשר הוא פוגש במאיה הוא מתקיל אותה, מה שגורם למאיה לשנוא אותו. מנגד לזה, הוא מאחורי הקלעים שולח למאיה וורדים סגולים תחת מעריץ אנונימי ופותר לה הרבה בעיות מאחורי הקלעים, אותו מאיה מכנה "מר ורד סגול" ונשבת באותו "מעריץ" מבלי לדעת שזהו האיאמי. את האיאמי עצמו היא שונאת יותר ויותר ככל שהסדרה מתקדמת בעקבות שלל אירועים ספוילריים שקורים. מערכת היחסים הזאת אפילו נגררת לאהבה רצינית מצד האיאמי אל מאיה (פדופיל), אם כי אני יכול להתפשר עם זה, בהתחשב שהוא מודע שזה לא בסדר, וגם מחכה עד שמאיה מגיעה לגיל 20 עד שהוא מתחיל לעשות עם זה משהו. אמנם לא רומאנס טוב, אבל כן יוצר הרבה עניין בסדרה, וכן הסדרה מצאה לו פתרון שהייתי בסדר איתו.

מערכת היחסים של מאיה עם טסוקיקאגה ממש מחממת. אחת היותר מקסימות שראיתי באנימה. הן קרובות כמו סבתא ונכדה. אמנם טסוקיקאגה מאמנת אותה בצורה די ברוטאלית, כן יש המון חום במערכת היחסים הזאת. היא לא מרחמת על מאיה בכלל כאשר מאיה נתקלת בבעיות הרבות שלה במהלך הסדרה. היא נותנת לה לפתור את זה ולהתבגר בעצמה, אך עם זאת נותנת תמיכה ענקית לצידה של מאיה. באמת שטסוקיקאגה דמות מדהימה.

דמויות אחרות בסדרה כוללת את ארבעת החברות של מאיה, אם כי רק אחת מתוך הארבע, אאוקי ריי (Aoki Rei) מקבלת יחס יחסית משמעותי, וגם לה יש מערכת יחסים מעולה עם מאיה. איומי לעומת זאת, מוצאת במאיה יריבה כמו שמאיה מוצאת אותה ככזאת, ומתמודדת נגד מאיה על הנצחונות ב"קרבות התיאטרון" האלה ורק מופתעת ממאיה ככל שהסדרה מתקדמת.


 כמו שאמרתי, מאיה עוברת שלל בעיות במהלך הסדרה. היא דמות עם המון חולשות, ובעיקר בגלל זה מצאתי אותה דמות פנטסטית לחלוטין. חיכיתי לקטעים שבהם מאיה מגיעה למצבי כשלון, רק כדי שמאיה עם הזמן תוכל להראות לי כמה דמות מדהימה שהיא מצליחה להתגבר על הבעיות האלה ולצאת עוד יותר חזקה ממקודם. כל הקטעים שבהם היא מראה כמה היא יוצאת מדהימה לחלוטין עם כל הופעה שלה, היו מדהימים לחלוטין ושבו את ליבי.

וכן, הרבה מהעניין במסכת זכוכית זה ההופעות בסדרה, והאודישנים להם. מאיה מראה שלל דרכי משחק מעולות שזה נהדר לצפות בהן. ההופעות עצמן גם טובות במיוחד, לרוב עם עלילות ממש טובות בפני עצמן, מה שיצר מין עלילות חדשות בתוך הסדרה עצמה, חלקם שחזורים של סיפורים אמיתיים. למשל בין המחזאות, היה מחזה שסיפר את סיפורה של הלן קלר (Helen Keller, לכו לבדוק בגוגל במידה ולא שמעתם עליה) שהיה אחד היותר טובים בסדרה. גם הדבר המעניין בסדרה זה שהיא נגעה בהבדלים בין צורות המשחק של מאיה ואיומי. איומי משחק בסגנון היותר מקצועי, בלי באמת פגמים במשחק שלה, אך עם זאת די יבש וחסר חיים. מאיה לעומת זאת משחקת יותר חובבני, אך עם הרבה יותר תשוקה וחיים.

כל מה שאמרתי על המשחק של מאיה ואיומי, לא היה יכול להתבטא בלי דיבוב וציור מדויק ואמין לדמויות, והסדרה עושה את זה. המדבבת שנבחרה למאיה זוהי קובאיאשי סנאה, שידועה על תפקידים כמו אלן וולקר מD Gray Man וטויה אקירה מHikaru No Go. היא עושה את מאיה באופן מדהים. היא מבטאת את שלל צורות המשחק של מאיה בדיבוב מדויק, מעולה ואמין. גם המדבבת של איומי מייצגת אותה בצורה טובה, שנותנת לה דיבוב יותר "יבש" שמתאים לסגנון הפחות חסר חיים שלה לעומת זה של מאיה. הציור גם מדויק, שמבטא את ההבעות של מאיה היטב בזמן ההופעות, דבר הכרחי לסדרה כזאת.


באמת שמסכת זכוכית היא סדרה מדהימה. הבעיה העיקרית של הסדרה זה מערכת היחסים של מאיה והאיאמי, שגם מזה נהניתי סה"כ, אבל שיהיה לכם בתור הערה מנחה. העלילה של הסדרה מתקדמת ממש טוב, הדמויות מעולות, בין אלו היותר משניות כמו שאר דמויות שלא ציינתי כאן, או היותר מרכזיות כמו איומי וטסוקיקאגה. אבל במיוחד מאיה, שהייתה דמות מדהימה מכל בחינה, שהיה לי תענוג לצפות בה. גם בקטעים הקשים שלה, וגם בקטעים שבה היא יוצאת עוד יותר חזקה ממוקדם.

בפשטות MAYASTERPIECE

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה