יום שבת, 31 במרץ 2018

Citrus- סיפור על לסביות במשבר מיני- ביקורת


כנראה היה יותר טוב במידה וזו לא הייתה הסדרה הראשונה שצפיתי בה מחורף 2018..


העלילה עוקבת אחר אייהארה יוזו (Aihara Yuzu), תיכוניסטית שעוברת דירה לאחר שאימה התחתנה בשנית. לאחר שהייתה בבית ספר רגיל, ורק דיברה עם החברות שלה על כמה היא רוצה שיהיה לה חבר, היא עוברת לבית ספר רק לבנות. כבר כשהיא נכנסת לבית הספר החדש, המראה שלה לא נראה בעין טובה. השיער שלה צבוע לבלונד, היא מתאפר באופן מוגזם, ומסתובבת עם סמארטפון. היא כבר מקבלת הערה שלילית מצד ראש מועצת התלמידים, מיי (Mei). לאחר אותו יום סיוטי היא חוזרת לביתה.

כאשר היא חוזרת לביתה החדש, היא מגלה שיש לה אחות ששייכת לצד האבא מהנישואים. ומי היא אחותה? כן, מיי. כשתי אחיות חדשות, השתיים לא מסתדרות במיוחד. עיקר הסדרה מתעסקת בניסיונות של יוזו ללמוד להכיר את מיי, או זה לפחות מה שמצופה. בפועל, קורים דברים קצת שונים.

סיטרוס היא סדרה שרוצה להיות בז'אנר יורי, כלומר עלילת לסביות. ואין שום דבר רע בזה. הביצוע הוא הבעייתי כאן. איך הסדרה מכניסה את עלילת הרומנטיקה של שחלה X שחלה? בפשטות, אונס ותקיפות מיניות. כבר בהתחלה, מיי תוקפת מינית את יוזו. יוזו כתוצאה מכך מתאהבת בה. אז מה יש לנו בעלילה כרגע? עלילת לסביות, שהן במקרה גם אחיות, וגם עם תקיפות מיניות. מדהים לא? אבל רגע, הגילוי עריות זה בסדר!!! אחרי הכל אין בניהן קשר דם. אבל לא, על מי אני עובד. זה לא בסדר.


למרות זאת, תחילת הסדרה עובדת באופן מעניין. זה כן היה מעניין לראות את יוזו מנסה ללמוד להסתדר עם מיי כבת משפחה חדשה. אנחנו גם מקבלים סיפור רקע לא בכלל על מיי. אבל למרות שזה היה מעניין, הסדרה לא נתנה סיכום טוב למיי. בפועל, אחרי שסיימתי את הסדרה, עדיין לא הבנתי את הדמות שלה. גם אם עיקר מה שמשך אותי בסדרה היה ללמוד את ההתנהגות של מיי יחד עם יוזו. למה זה קורה? כי למיי אין הרבה הגיון באיך שהמוח שלה עובד. רגע אחד היא אונסת את יוזו, לאחר מכן מתעלמת ממנה. ואז עוד כמה פעמים אונס, מה רע? כי ככה עושים רומאנס! (..... לא.... ). ברגע מסוים בסדרה, חברת הילדות של מיי, מומוקינו (Momokino) מתחילה לקנא ביוזו בגלל שמיי נלקחה ממנה. זה דווקא די בסדר. מה שלא בסדר זה המשך הפעולות שלה. איך היא מחליטה לפתור את הבעיה? כן, לתקוף מינית את מיי. כי ככה עושים את זה!

עוד אירועים מטומטמים שקורים במהלך הסדרה ממשיכים. למשל, חברת הילדות של יוזו, מאטסורי (Matsuri) נכנסת לסדרה. היא גם מקנאת במערכת היחסים של יוזו ומיי. כמובן כמו שמצופה מסיטרוס, היא תפתור את הבעיה על ידי תקיפה מינית. ועל כן, היא תוקפת מינית את יוזו, ומספרת למיי. ואיך מיי מחליטה לפתור את הבעיה? מנשקת בחזרה את מאטסורי, כדי "לקחת בחזרה" את הנשיקה שהיא נתנה ליוזו. איזה פתרון מדהים.

מה שעצוב, זה שסיטרוס בפועל בקלות יכלה להיות דרמת יחסים על אחיות שלומדות להכיר אחת את השנייה. היא בקלות יכלה למחוק את דרמת הלסביות והאונס, ועדיין להיות סדרה לא רעה בכלל. הז'אנר של "יורי" נכנס כאן בעיקר בתור סוג של קליקבייט בעייני. אם היא הייתה פשוט דרמת בית ספר על שתי אחיות, כנראה שלא הייתי מגלה אותה במהירות, והיה לוקח זמן עד שהיא הייתה צוברת לעצמה שם.


מוזיקת הרקע של הסדרה די טובה. אך עם זאת, היא מוקצנת ברמות מוגזמות. אמנם מדובר בלחנים ממש טובים, אך עם זאת, אני חושב שמקומם לא שייך לסדרה. הם נותנים לקטעי הדרמה להרגיש אובר דרמטיים, מה שגרם לי פחות לקחת ברצינות את הדרמה. ובבסיס לסיטרוס איפשהו כן יש דרמת יחסים טובה, כמו שאמרתי קודם לכן. המדבבות של הסדרה רובן לא מוכרות (לפחות לי... לוקח לי זמן עד שאני מגלה מדבבות מואה למניהן). אך הן עדיין עושות עבודה טובה. אבל היי, לפחות יש לנו את טאקאטטסו איינה בתור יוזו, שכבר יש לה ניסיון עם עלילות גילוי עריות... (קירינו משהו... ).

וכל הדברים הרעים שאמרתי על הסדרה הם ממש חבל. כי כן נהניתי מסיטרוס. כן היה לסדרה ניצוץ איכות כלשהו. כן היה לי נהדר ללמוד את מיי יחד עם יוזו, שהייתה גם דמות לא רעה בכלל. זה פשוט חבל שסיטרוס יצרה את הרומנטיקה שלה על ידי תקיפות מיניות, שוב ושוב, ושוב. סיטרוס היא סדרת היורי הראשונה שצפיתי בה, וזו לא הייתה התחלה טובה בשבילי לצערי. עכשיו צריך לבדוק אם Strawberry Panic טובה...

3 תגובות:

  1. אחלה ביקורת. אישית אני לגמרי מסכימה עם כל מה שאמרת, אבל אחרי שכבר קראתי את המנגה לראות את זה באנימה פחות הפריע לי (מה שכן, האנימה כל כך RUSHED שזה מדהים).
    ואני לא מאמינה שלא הזכרת את הדמות הכי טובה! הארומין! חח. טוב, אולי לא הכי טובה בתור דמות, אבל בהחלט האחת שהכי נהנתי לראות על המסך.
    ולגבי Strawberry Panic, אני חוששת שיש סיכוי לא רע שגם ממנה תתאכזב. הן די דומות בדרך בהן הן מציגות יורי (לפחות לדעתי). אולי סיטרוס טיפה יותר קיצוני. אולי Sakura Trick תציל בשבילי את הז'אנר חח.

    השבמחק
    תשובות
    1. האמת שגם אני נהניתי מהארומין. אבל היא לא תרמה הרבה לסדרה כדי שאכניס אותה לפוסט ואדבר עליה בקשר לעלילה.

      מחק
  2. אם זה יורי אז אגיע לסדרה הזו באיזשהו שלב מתישהו D=
    תודה על הסקירה D=

    השבמחק