יום שלישי, 1 בדצמבר 2015

Tales of Zestiria- Review

Tales of Zestiria- Review
עוד ביקורת למשחק טיילז! השלישית שלנו בבלוג, כי אני כבר מכור קשות לסדרה הזאת. הטיילז הראשון ששיחקתי היה סימפוניה 1 שקיבלתי ביוני 2014 ומאז הספקתי לשחק עוד שישה משחקי טיילז אחריו. סימפוניה 2, זיליה 1, זיליה 2, גרייסס, אביס ועכשיו גם זסטריה. האם זסטריה הצליח להיות טוב ולהצדיק את זה שתוך שנה וחצי שיחקתי כבר שבעה משחקי טיילז?! (אם כי לא סיימתי את סימפוניה 1 ואביס), בואו נבדוק!




העולם בטיילז אוף זסטריה מחלק את האנשים שבו לשני זנים. הזן הראשון הוא בני האדם הרגילים. לעומתם, יש את השרפים (Tenzoku בדיבוב היפני), בני אדם שאנשים רגילים לא יכולים לראות או לשמוע. הסיפור מספר על סוריי (Surey), בן אדם פשוט שגר בכפר שרפים שאימצו אותו. הוא גם מסוגל לראות אותם בשונה ממרבית האנשים. לצידו, יש את השרף מיקליאו (Mikleo) שגדל יחד עם סוריי. השניים הם גיקים של קברים והריסות. הם פעמים רבות חוקרים קברים להנאתם. יום אחד, בזמן שחקרו קבר, סוריי מוצא בתוכו בת אדם בשם אלישה (Alisha). כל זה לא באמת משנה לנו, שלאחר כמה אירועים, סוריי ומיקליאו ייצאו למסע. בשונה מגיבורי טיילז אחרים, לסוריי אין באמת מטרה למסע. הוא פשוט יוצא לבלות, ורק עם הזמן הוא נכנס לתוך המסע האמיתי שלו. די מוזר, אבל מרענן.

המשחק אמנם מציג את אלישה בתור הגיבורה של המשחק, והיא באמת מצטרפת לקבוצתו של סוריי ומיקליאו, שכוללת עם הזמן שרפים נוספים כגון לילה (Lailah)- שרפית ששולטת באלמנט האש, עדנה (Edna), שרפית מניאקית שנהנת להשפיל את מיקליאו על בסיס קבוע, ו-דזל (Dezel) ו-זאביד (Zavied), שני שרפים ששולטים באלמנט הרוח. אז כן, אלישה מצטרפת. אבל תנו לי לתת לכם ספוילר קטן ומשמעותי כי מאוד קשה לדבר על המשחק בלעדיו. אלישה, היא לא הגיבורה האמיתית של המשחק. בערך עשירית לתוך המשחק, היא עוזבת את הקבוצה. סתם כך. היא אפילו לא לוקחת חלק אמיתי בעלילה לאחר שעזבה את הקבוצה. היא פשוט נשכחת (לעומת דמויות טיילז אחרות שעזבו את הקבוצה, כמו למשל ריצ'ארד בגרייסס שמקבל יחס רב גם לאחר שעוזב). היא מוחלפת על ידי בת אדם אחרת, מתנקשת מקצועית בשם רוזה (Rose').


הדמויות בזסטריה די מעניינות. רוזה הייתה הדמות האהובה עליי במשחק. האופי שלה היה משעשע, והיו לה עקרונות מעניינים. עדנה לעומתה, היא דמות שגם אהבתי במיוחד. היא ביטץ' מוחלטת למיקליאו, וזה עשוי בצורה נורא מצחיקה וכיפית. עדיין מרגישים חיבה בניהם ככה שזה לא באמת התעללות במיקליאו, אלא גם רענון. זאביד הוא פשוט חתיך הורס שמנסה להתחיל עם שאר הבנות במשחק, וגם הוא מאוד כיפי. סוריי הוא דמות די נחמדה. ראיתי שהרבה שונאים אותו, אך אישית אני אוהב אותו ונהנתי מהסקרנות שלו. דווקא הדמות שלא אהבתי, הייתה אלישה. אותה דמות שנאמקו באנדאי פרסמו בתור התהילה של המשחק (ואפילו העיפו אותה רק כדי לתקוע FIRST DAY DLC שבו היא חוזרת בסוף המשחק). היא פשוט משעממת. אבירה ו... זהו. האופי שלה משעמם לחלוטין (וגם הגיימפליי שלה משעמם ביחס לשאר הדמויות, אז זה גם לא תורם)

העלילה של המשחק לא מדהימה, אבל היא כן עוברת באופן כיפי. היא מלאה בקטעים דרמטיים. הרבה דמויות במשחק מתות, והן לא רק הנבלים של המשחק. היא עוברת בצורה הכיפית כמו שטיילז סטודיו יודע לעשות במשך שנים, ועדיין מצליח בזסטריה.


המשחקיות בטיילז אוף זסטריה מעולה. מערכת הקרב חוזרת לזו של טיילז אוף גרייסס, אך שעם שיפוצים. כרגיל, כמו כל טיילז, מערכת הקרב זה ארבע דמויות בזירה, ומלא באקשן בזמן אמת. בזסטריה, הקרב הוא שוב מהגב של הדמות, ושוב ללא מד מאנה, כמו בגרייסס. אך פה זסטריה מוסיף כלי מעניין שמרענן את הסדרה ומוביל אותה בכיוון חדש. הקרבות מחולקים לכך שבכל קרב יש שני בני אדם (רוזה וסוריי) ושני שרפים (מבין חמשת השרפים במשחק- לילה, עדנה, מיקליאו, דזל, וזאביד). מעבר להתקפות של כל דמות, רוזה וסוריי מסוגלים להשתלב עם השרפים ולהפוך לדמות אחת חזקה יותר בהרבה (ממש דרגונבול הוהו). לכל מיזוג שלהם יש התקפות חדשות והם מבוססים על אלמנט. מיקליאו- מים, עדנה- אדמה, לילה- אש, ודזל וזאביד- רוח. עם המערכת הזאת ישמע שתמיד כדאי להשתמש במיזוגים, אך זסטריה מוסיף לזה גם איזון. במידה ודמות משולבת מתה בקרב, שתי הדמות שיצרו אותה ימותו יחד איתה. ככה שזה די דורש שיקול מתי להשתלב ומתי לא.

גם בשונה מטיילז אחרים, המשחק הרבה יותר מבוסס אקשן, הרבה יותר. כן, טיילז תמיד היה מבוסס אקשן, אבל זסטריה לוקח את זה יותר רחוק. לסוריי ולרוזה אין שום התקפת סטאטוס. כל ההתקפות שלהם הן רק עושות נזק. כן יש להתקפות נזק אפקטים נוספים, אך בזה זה מסתכם. לעומת זאת, לדמויות השרפים יש רק שתי התקפות סטאטוס לכל אחת. מצד אחד, השינוי הזה עושה את זה להרבה יותר כיף לשחק עם כל דמות. לשחק עם דמות סאפורט בעצמך שהמחשב עושה את האקשן זה לא הכי מלהיב במיוחד. לעומת זאת, זסטריה מקשה יותר על הקרבות ללא דמויות סאפורט אמיתיות. החברים שלכם בפארטי ימותו הרבה יותר מהר לעומת טיילז אחרים. אך עדיין בפני עצמה המערכת ממש כיפית, וכן שיחקתי עם כל דמות מפעם לפעם באופן עקבי בגלל שכל הדמויות היו פשוט כיפיות במיוחד (טוב, חוץ מאלישה, אבל גם איתה שיחקתי מספיק).


זסטריה גם מביא הרבה סייד קווסטס והרבה בוסים. יש במשחק המון בוסים, רבים מהם צדדיים שתוכלו לצוד אותם בזמנכם החופשי, חלקם הם גם דרקונים ענקיים שמביאים קרבות אדירים במיוחד מלאי אקשן והנאה. המשחק גם הרבה יותר מבוסס עולם פתוח כעת. לעומת טיילז קודמים, ברגע שתיגעו באויב בעולם הפתוח הקרב ישר יתחיל, ובאותה הזירה של העולם הפתוח, ולא מפה נפרדת לקרב עצמו. זה שינוי טוב, אך יש בו בעיה קלה. המצלמה של המשחק פשוט אשפה. זה נוראי כאשר נלחמים באיזור צר כמו דאנג'ן. אך עם זאת, המשחק בבוא הזמן פותר את הבעיה הזאת בעצמו, כאשר הוא מביא את היכולת להסתובב חופשי בקרב, ולא רק קדימה ואחורה, וכך הקרבות נהיים הרבה יותר האק- אנד- סלאשים , ובעיית המצלמה הגרועה נפתרת, אך זה די לוקח זמן עד שמקבלים את היכולת הזו.

בנוסף, העולם של טיילז אוף זסטריה ענקי. הוא אחד מהJRPG היחידים כרגע שאפשר באמת להחשיב אותם בתור עולם פתוח. לצידו יש את זינובלייד כרוניקלס, דרגון דוגמא (למרות שהכל מרגיש בו WRPG) ופיינאל פאנטאסי 15 העתידי ובטח עוד כמה שלא ידועים לי. העולם ענקי ומלא מקומות לחקור, מלא בדאנג'נים. המשחק גם מחזיר באופן ממש טוב את מערכת "נקודות הציון" מטיילז אוף גרייסס, שאלו מקומות יחודיים בעולם, וזה בהחלט נותן סיבה נוספת לחקור את העולם של המשחק. אך לא חסרות לנו בעיות במשחק שזה נוגע לעולם הפתוח. למשחק אין מערכת "פאסט טראבל" יעילה. כל שיגור מנקודה לנקודה עולה כמה אלפי גאלד, כך שאי אפשר לנוע באופן חופשי אמיתי. מצאתי את עצמי רוב הזמן מעדיף ללכת את כל הדרך מאשר לשלם את הכסף.  


טיילז אוף זסטריה יצא לפס3, פס4 ולמחשב דרך סטים. ביפן הוא יצא רק לפס3, אבל במערב קיבלנו אותו גם למחשב ולפס4. בשביל משחק פס3 זסטריה נראה טוב. למרות שכמו זיליה, שוב יש את הבעיה של זה שלוקח זמן לעצמים להופיע. עדיין, היה נורא מינורי בשבילי. יופוטובל חוזרים לעשות קאטסינס למשחק, שנראים ללא ספק מעולה.

טיילז אוף זסטריה שם בו את האופציה לדיבוב יפנית. סופסוף זה קורה. טוב, זו לא הפעם הראשונה שזה קורה בטיילז (בקולקשן של סימפוניה לפס3 ובהארטס R לויטה), אבל עדיין כן, סופסוף. אמנם כן, בזיליה הדיבוב האנגלי יותר טוב מהיפני מימלא, אבל YES! בכל מקרה, הדיבוב היפני מביא קאסט מדבבים די חזק. קימורה ריוהיי לסוריי, קומאטסו מיקאקו לרוזה, אוסאקה ריוטה למיקליאו, אונו דאיסוקה לדזל, טסודה קנג'ירו לזאביד, וגם כמה מדבבים טובים נוספים לדמויות אחרות במשחק. המדבבת של לילה, מיו מאטסוקי הלכה לעולמה, ובדיוק ששיחקתי בזסטריה. אאוץ'. היא עושה קול ממש טוב ללילה למען האמת.

אז מה בנוגע לדיבוב האנגלי? לא משהו בכלל. קאיטלין גלאס אכזבה אותי לחלוטין. דיבבה את רוזה בדיבוב האנגלי. אם אתם זוכרים מהביקורת על אוראן, שיבחתי אותה על כמה טוב היא עשתה את הארוהי. המדבב האנגלי של מיקליאו נוראי (לא ממש פלא, אחד התפקידים הראשונים שלו), סוריי גם גרוע באנגלית. אבל יש כמה מדבבים כן טובים בדיבוב האנגלי, אך לא הרבה. המדבב האנגלי של זאביד נשמע ממש טוב, ותופס את הדמות שלו טוב. גם המדבבת האנגלית של לילה, עושה עבודה נהדרת. דזל נשמע נחמד. אבל ברמה הכללית, הדיבוב האנגלי לא משהו.


~לסיכום~
טיילז אוף זסטריה הוא משחק ממש ממש טוב. כן יש לו בעיות, אין ספק בזה, אך אלו בעיות לא כבדות במיוחד למען האמת. על כל טעות קטנה של המשחק, הוא מביא הרבה דברים אחרים שעשויים מדהים. הוא מוביל את סדרת טיילז בכיוון טוב, גם אם הוא לא המשחק הכי טוב בה (הוא כמעט הכי טוב. היחידים שנהניתי מהם יותר מזסטריה אלו זיליה 1 ו2). הוא לא רק מוביל את סדרת טיילז בכיוון טוב, אלא גם בכללי את תחום הJRPG, שנשאר ליניארי ופחות חופשי לעומת הRPG במערב. אז כן, זסטריה הוא משחק מעולה, ושווה כל שקל שתשלמו עליו.
והציון הוא....

10\9.3

2 תגובות:

  1. ביקורת מעולה!
    אמנם לא יצא לי עדיין לשחק בטיילז אוף זסטריה בעצמי, אבל ראיתי קצת גיימפליי וממה שאני רואה הוא משחק מהנה לכל מי שאוהב JRPG, ובהחלט אבדוק אותו בעצמי בסופו של דבר.
    חייב לציין שמאוד התרגשתי כשנתת כדוגמא את זינובלייד כרוניקלס, מהמשחקים האהובים עליי. באמת מה שאפשר לקרוא לו עולם פתוח. אם זסטריה יכול להתמודד עם זינובלייד כרוניקלס על התואר הזה, הוא באמת שווה כל שקל!

    השבמחק
    תשובות
    1. זינובלייד כרוניקלס הרבה הרבה יותר גדול מזסטריה (לא שיחקתי בו בעצמי אבל ככה הוא נראה). זינובלייד כרוניקלס X בכלל נראה שיכול להשתוות לWitcher 3 לדוגמא. עדיין, זסטריה ביחס לJRPG אחרים די גדול. (ברובם אין לך אפילו מפה אמיתית. פיינל פאנטאסי 13 ליניארי ברמה מטרידה, אטלייר זה פשוט נקודות שילוח, בסטאר אושן 4 אפילו אי אפשר לחזור אחורה בצורה נורמלית, וכ'ו וכ'ו)

      מחק