יום ראשון, 18 במאי 2014

Jojo's Bizarre Adventure: All Star Battle- Review

Jojo's Bizarre Adventure: All Star Battle- Review

מפתחים: CyberConnect2
מפיצים: Namco Bandai
פלטפורמה: PS3
ז'אנרים: 3D Fighter
תאריך יציאה:
יפן- 29 לאוגוסט 2013
אירופה, אוסטרליה- 25 לאפריל 2014
אמריקה- 29 לאפריל 2014

ג'וג'ו אולסטאר באטל, המשחק היחיד שבו השחקן מניח את גורלו בטעינת סוללה, ומרגיש שהוא מבזבז את זמנו לאחר שהיא נטענה ולא השתמש בה. לא מבינים? תבינו בהמשך. כדי למנוע להגיד את השם הארוך הזה, אני הולך לקצר אותו לASB במקום להגיד כל פעם אותו. אז בפשטות, על מה המשחק? הוא משחק מכות מאת סייבר קונקט, הידועים כיוצרים של סדרת נארוטו אולטימייט נינגה, סדרת האק, וגם אשורה ראת' על המנגה המצליחה שרצה עוד משנות ה80 ועם סוף שלא נראה באופק, ג'וג'ו ביזאר אדוונצ'ר. המנגה של ג'וג'ו מאוד מומלצת וידועה בקרבות הגאוניים לגמריי שלה, ואני בהחלט מתכנן לבקר אותה מתישהו, אך לעת עתה, זו הביקורת למשחק. בשל העובדה שאראקי, היוצר של המנגה מאוד מאוד אוהב לקרוא לדמיות ויכולות וכ'ו על דברים שקשורים באופנה, מוזיקה וכ'ו, שמות של מספר דמיות ויכולות (שרוב היכולות האלה הן יצור שנקרא "סטאנד") נאלצו להשתנות בתרגום האנגלי, על מנת למנוע פגיעה בזכיות יוצרים. כך לדוגמא, "סקס פיסטולס" השתנה ל"סיקס בולטס" ו"פונארלף" השתנה ל"אייפל". למרות זאת, אין שום שינוי בדיבוב עצמו, כך שאמנם תראו שכתוב "סטון אושן" אך תשמעו "סטון פריי".

הביקורת עשויה להכיל מעט ספוילרים לסדרה, עקב זה שאאילץ להתייחס לזה. אמנם זה לא יהיה גבוה במיוחד, אך עדיין מומלץ שתדעו.

Made in Heaven= > Maiden Heaven הממ?


~מערכת הקרב~
בואו נתחיל הפעם לדבר דווקא על מערכת הקרב של המשחק. ASB הוא פייטר תלת מימדי. כמו לדוגמא טקן או דד אור אלייב. הוא לא מסוג התלת מימדי פייטר עלק כמו העבודה הנוספת של המפתחים, סדרת נארוטו סטורם. אחד הדברים הבולטים בASB, עוד מתחילת המשחק זה שאין שום הסבר למערכת בשום מקום. המשחק ממש רוצה שתלמדו אותה בעצמכם, ותגלו הכל לבד, ממש כמו בשנים הראשונות שהז'אנר הזה רק התחיל. עוד עכשיו אני לא יודע איך להגן על עצמי ממתקפות. המערכת עצמה פשוטה למדיי. קיים לכל דמות כפתור התחמקות באיקס. בנוסף לזה, קיימים כמה כפתורי התקפה שתוכלו לנצל אותם לשימוש בקומאנדס (תוכלו לקרוא לזה קומבואים אם תרצו, אך ההגדרה המדיוקת יותר זה קומאנד). לכל אחד מהכפתורים יש סוגיה משלו. ריבוע זו התקפה מהירה וחלשה, עיגול חזקה ואיטית, ומשולש הוא המאוזן בניהם שמשלב את המהירות ואת העוצמה באופן מאוזן. כמו פייטרים אחרים, כגון סטריט פייטר, הכל משתלב עם הפקודות האלה להתקפה אחת. בנוסף לזה, לכל דמות יש את כפתור הR1 שמשמש לסגנון המיוחד של הדמות (שכולל סטאנד למרבית הדמיות כמו ג'ולין, האמון לזפלי ודמיות בודדות, ערפדיות לקארס וכמה נוספים, רכיבה לג'יירו וג'וני, ובאו מוד לבאו). לאחר שהפעלתם אותו, הדמיות יקבלו התקפות חדשות, ועם זאת עשויות לאבד כמה מההתקפות שהיה להם במצב הרגיל. קיים כפתור לתפיסה- זריקה. ASB מוסיף גם כפתור של קומבו רגיל על ידי לחיצה בריבוע כאשר המד הסגול שלכם יגיע לאחד. האמת? אני לא יודע מה אני חושב על הקומבו הזה. מצד אחד זה נחמד שפונים לקאז'ואל. מצד שני, הקומבו הזה לא הוגן בכלל. לא באמת צריך יותר ממנו בשביל לנצח את הקרב על ידי זה שתתקעו את היריב שלכם בקומבו כזה ועוצמתי. זה מעט שבור. אך עם זאת, יש התקפה בL1 שהיא התקפה מיוחדת שדורשת שניים מהמד הסגול ההוא. מצד אחד, אוקי, גם שבור. מצד שני, זה אומר שתיאלצו להימנע מהשימוש בקומבו הרגיל הזה בשביל להגיע לזה, ולהסתמך בעיקר על הקומאנדס ולהיות אשכרה שחקן פייטר טוב. ההתקפה הזאת עשויה לכלול הורדת נזק חזקה, אך גם שינוי צורה במקרה של חלק מהדמיות כגון קארס, ופוצ'י.


כמו הרבה פייטרים, לכל דמות יש את הסגנון לחימה שלה. באופן ממש כיפי, כל הדמיות שונות למדיי אחת מהשנייה. אם כי לא עד כדי כך בקיצוניות, הן כן מספיק שונות. דיאבלו מסתמך באופן קיצוני על שימוש בהתקפות חסימה והתנגדות, כך ששימוש בו הופך את הקרב לאסטרטגיה במיוחד. רוהאן לדוגמא, מנצל את השימוש של הסטאנד שלו, הבן דוור, ומונע מהיריב להשתמש בספיישלים לזמן קצר לאחר שתקף. הוא דמות אסטרטגית נהדרת, אם כי השימוש בו בסינגל פלייר מעיק למדיי. ג'ולין היא אחת הדמיות שהכי נהניתי לשחק איתן (מעבר לזה שהיא הדמות האהובה עליי בסדרה), היא זורמת, ומהירה באופן נהדר וחלק. אם כי במשחק אין ממש איזון בין הדמיות, כך לדוגמא ג'וני וג'יירו הם בקלות הדמיות היותר שבורות במשחק עקב העובדה שהם רוכבים על סוס מה שמעלה משמעותית את ההגנה שלהם. גם לדמיות הנבלים הראשיים יש התקפות רבות שלא ניתנות לעצירה. אתם לא באמת הולכים למצוא את עצמכם נלחמים בקרב הוגן במשחק, אך לי אישית זה לא מפריע האמת. גם זה לא אמור להיות נקודה רעה למשחק, בהתחשב שהוא ממש לא מסתמך על האונליין כנקודה לטובתו, אבל אגע בזה אח"כ.

בנוסף, ASB מביא זירות פעילות, בדומה לסדרת דד אור אלייב. בכל שלב קיים "אזור סכנה" מסוים שיסומן באדום. על ידי זה שתלחמו בתור האזור עם היריב שלכם, האזור יופעל. זמן מה לאחר מכן, אפקט מסוים יופעל והשטח פגיעה שלו יסומן. לדוגמא בזירה של פארט 2, המרכבה שהייתה בקרבות של ג'וזף תדרוס את השחקן, ואילו בהפעלה של הזירה של פארט 8, יאסוהו תיבהל וג'ושו ירביץ לכם עם אבן. זה די שימוש כיפי האמת. אני מאוד אוהב זירות פעילות. זה שהאפקט לא פועל מיידית מביא עוד יתרון למעשה, מחשבה אסטרטגית על איפה בדיוק להיות. האם לתקוף ולהסתכן בנזק של הזירה כי המקום שתתקפו הוא בדיוק המקום של הנזק, או לחכות שהיריב יתקוף אתכם ואז להתנגד לו ובכך להימנע מנזק הזירה.




זה שהמשחק לא מלמד אתכם כלום זה דווקא מעניין למדיי. זה ממש נותן לי את הכיף לחקור את הדמיות ולגלות עליהן דברים חדשים בעצמי. אמנם זה נשמע בעייתי, - למי שרוצה לשחק קרבות תחרותיים באונליין. אבל ASB ממש לא מעוניין שתשחקו יותר מידי באונליין. רואים את זה בדברים הראשונים במשחק- רשימת הגביעים. אתם הולכים להשיג גביעים כ"כ מהר שזה לא יאמן. עד כמה מהר? בואו נגיד שב3 דקות ששיחקתי השגתי 5-7 גביעים, זה עד כמה מהר. ואין שום גביע שקשור באונליין במשחק. האונליין של המשחק מפגר למדיי מאחור לעומת פייטרים אחרים. הוא לא מארגן ניתוב רמות שחקנים באונליין שישחקו נגד אנשים ברמה שלהם, אלא פשוט זורק אתכם מול כל יריב שתמצאו באופן ראנדומלי לחלוטין. עד כמה ראנדומלי? בואו נגיד שבקרב השני שלי באונליין הפסדתי באופן נואש, וראיתי שמי שניצח אותי היה לא אחר ממקום 3 בכל האונליין של המשחק. אז... כן... אם אתם מחפשים משחק בשביל אונליין, ASB די בעייתי, אם כי הוא מביא הרבה דברים מעניינים בהתקפות של הדמיות.

דבר ראוי לציון שASB עושה שעוד לא ראיתי באף פייטר אחר, זו האופציה לשחק אחד נגד השני במצב אימונים שזה פשוט נהדר. למה התוספת הכ"כ פשוטה הזאת כ"כ נהדרת? טוב, כמה סיבות. הברורה יותר, זה שממש תוכלו להתאמן יחד עם חבריכם ולבקש מהם שינסו לעשות עליכם את ההתקפה הזאת וכזאת, שתוכלו להתנגד אליה וכ'ו, שהכל ממש בשליטתכם. דבר נוסף זה שניתן לעשות קרבות נהדרים אינסופיים עם חבריכם, מה שממש אי אפשר לעשות בפייטרים אחרים. זה פשוט ממש טוב.


אנחנו פה בשביל הפאנסרוויס!
כן, כמובן שאתם פה בשביל הפאנסרוויס, אלא מה. אז יש לנו את הסטורי מוד. סטורי מוד לג'וג'ו זה דבר די בעייתי מראש בשביל לעשות אותו ארוך. לאלו מכם שלא קראו את המנגה, כדאי שתדעו שהחל מפארט 3 הסדרה מביאה המון אויבים, שרובם הם נורא פילריים וחד פרקיים, שלא נראים לעולם לאחר מכן. אז כן, זה די בעיה בשביל הסטורי מוד. הרי לא יכניסו כל אויב שטות שנראה, נכון? הרי מי זוכר אותו בכלל. המשחק מכניס בעיקר את הדמיות המרכזיות של הסדרה (אם כי חסרות כמה שהייתי רוצה לראות כמו דייגו, יוקאקו צ'אן וFF ).  בסופו של דבר ניתן לסיים את המצב סיפור תוך כמה שעות. גם יש כמה דברים מעניינים בו כמו אפקטים מיוחדים שקורים בזמן הקרב (כמו להתחיל את הקרב בחצי מהחיים), אך גם תוכלו להפעיל אפקטים כאלה בעצמכם על ידי תשלום נקודות שהשגתם. המצב סיפור הוא הדרך היחידה להשיג דמיות (מלבד 9 דמיות הDLC שצריך לקנות ב2 דולר לדמות).

כבר בהתקפות של הדמיות רואים את הפאנסרוויס האדיר שהמשחק מציע. ההתקפות של הדמיות ממש מבוססות על פאנלים ספיציפים מהמנגה, וקיימים יותר מזה. פאנסרוויס נורא בולט ואדיר במשחק, זוהי התקפת קאונטר של ג'וזף, כאשר הוא מביא את המשפט הידוע שלו מהסדרה "המשפט הבא שתגיד הוא...." ואז אומר את המשפט והיריב אומרת אותו והיא מופתעת. וזה ממש משפט לכל דמות ודמות, וזה גם כולל לראות את ג'וזף אומר WRYYYYY. קיים דבר דומה על ג'וסקה, כאשר כל דמות תגיב על השיער שלו בצורה שונה.


אך האטרקציה האמיתית של המשחק זהו לא הסטורי מוד, אלא הקמפיין מוד, שיכול להעסיק אתכם שעות. אמנם תוכלו להגיד שהדמיות DLC הן שחיטה (והן אלו לא כזאת שחיטה בהתחשב שהמשחק עולה 50 דולר ולא 60), הקמפיין מוד כ"כ מפצה על זה. הוא דורש חיבור לאינטרנט, וממנו אתם הולכים להשיג המון המון תלבושות, צבעים, פוזות וטקסטים, כל אלו לדמיות שלכם. והכל בשימוש חינמי. בקמפיין מוד יש סוללה, שתוכלו להוציא אותה על חיפוש קרבות בוסים, שמהם תקבלו את אותם דברים שציינתי. מידי פעם תקפוץ לכם דמות מסוימת ותציע לכם להשתמש באפקט מסוים , כך לדוגמא FF תציע לכם בין לחדש את הסוללה, או להוריד לבוס נזק. קיימות הרבה דמיות שיתמכו בכם עם אפקטים מגוונים, והכל בשביל להשיג את החליפות הנהדרות האלה. החליפות האלה מבוססות על עמודי צבע של אראקי מהמנגה כאשר הוא מצייר אותן עם בגדים שונים. אם כי הן יכולות להיות מעט שונות, כמו במקרה של ג'ולין שהיא מקבלת גרסא של עצמה כאיירין.

ASB בחר לדמיות רבות את המדבבים במשחק (בואו נוציא את הדמיות של פארט 1 ו2 כי נניח שהאנימה בחרה להם). סוואשירו מיוקי היא בחירה מושלמת לג'ולין, אם כי נורא מוזר לשמוע את מיוקי צורחת ככה, אבל היא עדיין בחירה כ"כ טובה. מרבית הבחירות נהדרות במשחק, חוץ מאחת. רוהאן. המדבב שנבחר לו הוא לא אחר מקאמיה הירושי (דיבב לדוגמא את אראראגי בבאקאמונוגאטארי) שפשוט לא מתאים לו. מדבב ראוי יותר בהרבה זה אוקיואו ריוטארו שנורא מתאים לרוהאן עם האופי הג'אקאס שלו. קאמיה הירושי הוא עדיין מדבב מדהים לכל דבר, כך שהוא מצליח לשטות בי לפעמים ולהגיד שהוא מתאים לרוהאן, אבל לא, הוא לא מתאים.


לסיכום, ג'וג'ו אולסטאר באטל הוא משחק נהדר. יש לו את הבעיות הקלות שלו, אבל הוא מביא פאנסרוויס כ"כ מתוק למעריצים של המנגה, וגם מערכת פייטר יחסית הוגנת לפייטרים רציניים. ולכן הוא מקבל ממני את הציון:

10\8

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה